Monday, May 2, 2011 | |

Cikgu Mat Dengan Belia 4B, Reezal Dengan GPMS...

Sebelum ini orang tahu geng mamak hanya sebuah kumpulan gangster atau perompak bersenjata yang menjalankan aktiviti merompak bank dan melakukan kekerasan jenayah. Mereka bukan sahaja merompak harta benda orang tetapi ada kalanya turut membunuh dan mencabut nyawa orang. Semua kerja itu dilakukan kerana survival, untuk hidup.

Mereka bergerak di bandar besar, khasnya di Kuala Lumpur. Kehadiran mereka ternyata membimbangkan dan mengancam keselamatan awam. Negara juga bermasalah dengan adanya kumpulan hantu-hantu ini. Mereka menjadikan orang ramai tidak nyenyak tidur.
 
Tetapi, tanpa banyak diketahui kini terdapat satu lagi geng mamak. Kegiatan mereka berbeza dengan kumpulan geng mamak yang merompak menggunakan senjata itu. Namun dari segi moral, nilai kegiatan mereka lebih kurang sama sahaja.
 
Mereka bukan merompak harta benda, tetapi membuat kacau dan mempunyai agenda yang besar untuk kepentingan kumpulan mereka. Bagi menghalalkan tindakan mereka itu, maka mereka sanggup mengorbankan orang lain termasuk kawan dan juga sahabatnya sendiri. Kumpulan ini sebenarnya tidak boleh dipercayai dan tidak ada kejujuran di dalam persahabatan.
 
Geng mamak yang dimaksudkan ialah dua tiga ekor budak hitam di dalam Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) yang ketika itu sedang berusaha keras untuk menguasai gabungan itu dengan  menyingkirkan Presiden Dato' Suhaimi Ibrahim. Mereka kini terdesak hendak menguasai GPMS kerana untuk dijadikan kuda kepang mereka dalam politik.
 
Ketua kumpulan ini ialah Reezal Marican Naina Marican. Si mamak kelabu asap. Dia pada masa ini ialah Setiausaha Politik kepada Menteri Kewangan, Abdullah Ahmad Badawi. Sebelum ini beliau menjadi Setiausaha  Politik kepada Sharizat Jalil yang juga seketurunan dengannya. 
 
Atas bodekan dan lobi yang tidak henti siang malam, akhirnya beliau berganjak setakuk dengan menjadi Setiausaha Politik kepada Menteri Kewangan. Penempatan beliau di sini, panjang juga ceritanya. Menjadi persoalan di sini adalah apakah sumbangan dan si mamak pedukang ini di arena politik tanahair sehingga membolehkan beliau diangkat sebagai Setiausaha Politik Menteri Kewangan merangkap Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu?
 
Dan tentulah juga di antara pihak yang berusaha menempatkan dia di situ ialah GPMS sendiri. Atas niat hendak merapatkan GPMS dengan Abdullah yang pernah menjadi pemimpin gabungan itu maka si Naina Kelabu ini dicadangkan agar diberi post itu selepas pilihan raya umum lalu.
 
Perkara yang tidak dipersoalkan kini ialah layakkah dia untuk menjadi pemimpin GPMS? GPMS, ialah Gabungan Pelajar MELAYU Semenanjung. Mengenai lokasi dan tempat tinggalnya, (Pulau Pinang) si Naina Kelabu ini tidak menjadi masalah ia telah memenuhi syarat itu kerana dia juga bermukim di Semenanjung. Namun dari segi bangsa dan warnanya bagaimana pula?
 
Apakah Reezal ini Melayu? Dalam konteks Melayu seperti mana disebutkan oleh Perlembagaan. Atau sekadar berstatus Bumiputera sahaja, seperti orang Siam, Dusun dan Kadazan di Sabah? Jika ditilik kepada nama dan juga marganya, si Naina Kelabu ini lebih kurang sama seperti bekas Perdana Menteri sebelum ini. Kedua-duanya tidak layak menggunakan bin di dalam kad pengenalan sebaliknya sesuai menggunakan (pengenalan) sebagai anak lelaki (s/o) sahaja.
 
Jelas dari sudut ini beliau tidak layak untuk menjadi pemimpin kepada gabungan pelajar Melayu. Dan sekiranya pelajar Melayu merestui beliau menjadi Presiden, alangkah bacolnya budak-budak Melayu. Merelakan diri dipimpin oleh anak mamak kelabu asap.
Bukan itu sahaja, peribadi Reezal ini juga tidak berapa putih dan tidak pantas untuk menjadi pemimpin kepada mana-mana kumpulan pun kecuali ‘geng mamak’. 
 
Pernahkah mamak-mamak yang mengelilingi beliau (geng) berfikir, dengan rupa diri yang comot dan kotor begitu layak atau sesuaikah untuk Reezal memimpin gabungan itu? Mungkin geng mamak boleh menerima kerana itu menjadi kebanggaan mereka, tetapi bagaimana dengan yang lain, berketurunan Melayu, bersongkok dan berkupiah? Apakah mereka juga bersedia menerimanya?
 
Jika diperhatikan kepada mereka yang menyucuk Reezal supaya menentang Suhaimi Ibrahim semuanya berwarna sama dengannya. Mereka adalah dari suku-sakat mamak. Yang bercakap putar lidah! Mereka ialah Jais Ishak, dari Pulau Pinang, juga mempunyai rupa, bulu dan warna kulit sama dengan Reezal. Seorang lagi ialah Zamri Isa, juga dari bumi serumpun dengan Reezal, Pulau Pinang.
 
Begitu juga Harimum Izan walaupun dari Selangor tetapi mempunyai darah coklat seperti Reezal juga. Jadi mereka inilah yang bersekongkol untuk membina empayar di dalam GPMS dengan menyingkirkan kepimpinan Melayu tulen Suhaimi Ibrahim.
 
Geng mamak ini bukan bergerak sendiri. Mereka mendapat sokongan padu daripada beberapa ekor Melayu yang teringin hendak menjadi pemimpin tetapi terhalang kerana masalah peribadi. Melayu GPMS yang desperado ini ialah Syed Annuar Syed Muhammad, Shahrir Rejab dan beberapa ekor bekas pemimpin GPMS yang sudah tidak laku gadai seperti Rahman Karim dan Ishak Junid.
 
Syed Annuar dan Shahrir Rejab cuba bangkit untuk menjadi pemimpin, tetapi dihalang oleh masalah peribadi. Shahrir yang kini menjawat jawatan Timbalan Presiden sepatutnya tidak menjadi broker kepada Reezal, namun kerana masalah peribadi dan tubuh yang tercalar, hendak tak hendak beliau hanya jadi gurkha Reezal sahaja kini. Biarlah di sini tidak disebut dulu penipuan besar yang dilakukan oleh Shahrir Rejab.
 
Begitu juga dengan Syed Annuar. Dulu beliau bukan main lagi menyokong Suhaimi Ibrahim. Tetapi kerana terkedu hati sedikit bila dinasihatkan agar melepaskan jawatan Setiausaha Agung terus merajuk dan bertindak melawan tauke. Semangat juang dan nilai perjuangan orang-orang ini senipis kulit bawang sahaja.
 
Kenapa Syed Annuar diminta berhenti sebagai Setiausaha Agung ialah kerana beliau berada jauh di Terengganu. Kedudukannya itu merumitkan urusan GPMS yang berpusat di Kuala Lumpur. Sementara itu beliau selalu membut tuntutan perjalanan yang melebihi daripada had dan di luar kemampuan GPMS untuk membayarnya?
 
Kerana hendak menjimatkan perbelanjaan itulah serta untuk tidak menyusahkannya, dan diatas persetujuannya juga (kononya untuk jaga parti (UMNO) di Terengganu), maka jawatan itu diberikan kepada Sobri. Peralihan itulah katanya menyinggungkan hati si Arab tiruan ini dan menyebabkan beliau bertidak bersekongkol dengan geng mamak Penang bagi menentang Melayu tulin Pahang, Suhaimi Ibrahim.

Dengan memegang jawatan hanya sepenggal, apa yang dapat dilakukan oleh si mamak ini?... Ternyata tokoh-tokoh politik ni hanya menjadikan pertubuhan NGO belia sebagai batu loncatan untuk mereka melangkah jauh ke dalam dunia politik yang menjanjikan 1001 kenikmatan dunia yang serba indah dan mengasyikan ini... yang menjadi mangsa adalah ahli-ahli NGO belia yang baru nak menapak di dalam pertubuhan masing-masing... Renungkanlah...