Monday, December 5, 2011 | |

Siapa Reezal Merican?



Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Reezal Merican, kini amat banyak membuat kenyataan sama ada di TV mahupun di dada akhbar mengenai keburukan parti-parti dalam Pakatan Rakyat serta pemimpin-pemimpinnya. Kenyataan yang dikeluarkan seolah-olah beliau ini sangat arif mengenai dunia politik dan merupakan seorang pemimpin yang berkaliber.

Sedar atau tidak, beliau adalah bekas Setiausaha Politik kepada Pak Lah dan mungkin karier politik Pak Lah berakhir dengan sedih disebabkan juga oleh beliau. Perancangan politik Pak Lah serba tak kena dan boleh dikatakan hampir keseluruhan ahli-ahli UMNO tidak dapat menerimanya sebagai pemimpin.

Setelah gagal untuk mempertahankan Pak Lah sebagai Presiden UMNO, Pemuda UMNO pula telah melantik beliau untuk menjadi Ketua Penerangan setelah tewas di tangan YB Dato’ Razali bagi merebut jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO pada tahun 2008. Adakah perlantikan beliau disebabkan pertalian akrab dengan Khairy dan kuncu-kuncunya. Betul kata Tun Dr Mahathir, UMNO kini busuk hingga ke usus.

Baru-baru ini, Reezal telah menyuarakan supaya Darjah Kebesaran dua orang Wakil Rakyat Pakatan Rakyat ditarik balik. Darjah Kebesaran tersebut telah diberikan atas sebab-sebab khidmat Wakil Rakyat tersebut kepada negeri dan rakyat. Darjah Kebesaran yang dimiliki oleh Reezal pula bagaimana ? Apakah sumbangan beliau kepada negeri, negara atau rakyat yang mana beliau telah dianugerahkan darjah "Datuk Seri" ?.

Lu pikir la sendiri……..